Wednesday, June 25, 2014

Fundamentele Rechten en Europees Burgerschap


Fundamentele rechten en Europees Burgerschap

Iedereen met de nationaliteit van een Europese Lidstaat, is tegelijk een Europees ingezetene. Het Europees burgerschap vervangt de nationaliteit niet. 

Want de bevolkingsgrootte van de respectievelijke Europese Lidstaten is van belang voor de samenstelling van de verschillende europese instituties.

Met name ook van belang voor de zwaarte van het stemrecht van de betreffende Lid Staat in de besluitvorming. Op verzoek van Ierland heeft elke lidstaat gelukkig een individueel recht weten te behouden.
Het Europese Unie ingezetenschap brengt een reeks van rechten met zich mede, het meest bekende - en waarschijnlijk het meest belangrijke - is het recht om niet te worden gediscrimineerd op grond van nationaliteit.

Heel bekend; het recht om zich vrij te bewegen en te vestigen in de verschillende lidsstaten. Echter wel onderhavig aan nationale formaliteiten.

Het recht op passief en actief kiesrecht voor het Europees Parlement en voor de locale verkiezingen. Dit betreft het recht om te kiezen maar ook om gekozen te worden. Dat dit niet altijd door de nationalen - die daarmee hun met zweet en tranen opgebouwde hegemoniën zien omvallen - op prijs wordt gesteld zal duidelijk zijn.

Leuk is het wellicht niet, maar het is wél democratisch ! Het is een van de voorbeelden van de verplichtingen voor de burgers binnen de Europese Unie; namelijk het respecteren van de politieke bevoegdheden van de andere europese burgers in hun land.
Het recht om gehoord te worden door de Europese Instanties en Instellingen, waaronder het recht om petities in te dienen bij het Europese Parlement, met recht op antwoord !

Onder dit recht valt ook het recht om een verzoek in te dienen bij de Europese Ombudsman, bij vermeend wanbeleid binnen de Europese administraties. De Europese Onbudsman treedt dan in uw vertegenwoording in contact met de betreffende instantie om te komen tot een oplossing. De beslissingen van de Ombudsman zijn echter niet bindend.

Het recht op gelijke toegang tot justitie. Van essentiëel belang is hier het recht om in de eigen taal een rechtsprocedure in te dienen bij het Europees Hoven van Justitie in Luxemburg en Straatsburg, respectievelijk wegens overtreding / niet nakoming van het europees recht dan wel binnen het kader van de mensenrechten.

Deze beslissingen zijn wel degelijk bindend en direct van toepassing in de respectievelijke nationale rechtssfeer.

Echter hier dient men eerst de volledige nationale gerechtsprocedures te door lopen vóórdat de Europese Gerechtshoven bevoegd zijn tot kennisneming en er zich er over uit te spreken.
Dat brengt met zich mede dat men in veel gevallen jaren, zoniet tientallen jaren en een vermogen aan advocaat- en griffiekosten kwijt is, voordat deze instanties, de kwestie onder ogen krijgen en al dan niet uw recht beschermen.

Men kan zich m.i. afvragen in hoeverre deze jusititie voorziening door de europese instanties al dan niet wezenlijk in de behoefte van de europese burgers voorzien.

De toezicht houdende justitiële bevoegdheden door de Europese Commissie zelf, - wat een veel snellere, toegankelijkere en effectievere procedure met zich mee bracht - zijn met de invoering van het Verdrag van Lissabon, beduidend verminderd.

In hoeverre het bij besluit van de Europese Raad reglement EU/168/2007 opgerichte European Agency for Fundamental Rights, FRA, als monitor op de naleving van het Europese Handvest van de Fundamentele Rechten (2000) en tegen racisme en xenofobie en haar netwerk onder coordinatie van de Belgische Professor Olivier De Schutter, cfr_cdf@cpdr.ucl.ac.be een effectief middel zal bieden, zal de geschiedenis ons leren. In Spanje kunt u hiervoor terecht bij Professor Teresa Freixes. tfreixes@telefonica.net in Nederland bij Professor Lawson. R.A.Lawson@law.leidenuniv.nl

Er bestaan weinig rechten zonder verplichtigen. Deze verplichten komen met name overeen met die verplichtingen die de burgers reeds hebben in de respectievelijke lid staten, zoals o.a. de verplichting tot afdracht van BTW belasting, waarmee een groot deel van het functioneren van de europese instellingen wordt gefinancieerd.

© Mevr. mr. drª Marian Aletta Does - 06.07.11

Deze informatie is uitsluitend als algemeen informatief bedoeld. Aan de juridische inhoud ervan kunnen geen enkele rechten worden ontleent. Wij adviseren u immer en altijd een deskundige te raadplegen omtrent uw persoonlijke rechtssituatie, daar elke rechtspositie anders is; en uw situatie wellicht de uitzondering op de rechtsregel vormt. (general and overall disclaimer)

No comments:

Post a Comment