Wednesday, June 25, 2014

Verdovende middelen en georganiseerde criminaliteit

Verdovende middelen en georganiseerde criminaliteit

Niemand iets met dit soort aangelegenheden te maken hebben. Des te minder er mee bekend; des te beter !

Maar dat betekent niet dat het niet bestaat en evenmin dat zowel de samenleving, als de individuele burgers niet tegen deze activititeiten beschermt dienen te worden.

En dat gebeurt dan ook op grensoverschreidend Europees niveau, aangezien de georganiseerde criminaliteit geen grenzen kent en het uitermate beschadigend is voor het sociale, economische, politieke en culturele ontwikkeling van de bevolking binnen de lidstaten.

Een en ander betreft onder andere de vergaande samenwerking tegen de handel en smokkel in mensen /arbeid, nucleair materiaal, verdovende middelen, wapens, electronische/bank criminaliteit, het witwassen van geld, cybercrime, handel in namaak producten en terrorisme zowel binnen de Europese Unie als in een groter verband.

Het gevecht tegen georganiseerde criminaliteit is een van de belangrijkste Europese objectieven.

Om deze reden werkt de Europese Unie op voorstel van de Europese Commissie binnen een groter verband samen met derde landen - en wel op grond van het Verdrag van de Verenigde Naties, en protocolen, getekend in Italië in 2000.

Binnen het kader van de strijd tegen het gebruik en de handel in verdovende middelen op Europees niveau hebben het Europese Parlement en EU- Raad binnen het algmene programma inzake Fundamentele Rechten en Justitie hun preventie beleid neergelegd in verordening nº 1150/2007/EC, van toepassing tot aan 2013, Official Journal L 257 of 3 October 2007.

Hiermee wordt de vermindering van het gebruik en de handel in verdovende middelen, zowel de behandeling van verslaafden beoogt, alsmede het onderzoek naar de schadelijke effecten op de gezondheid verricht.

Sinds 2004 is de coordinatie gebaseerd in Den Haag, in de kantoren van Eurojust, - gedeeltelijke opvolger van een aantal activiteiten van Europol - in samenwerking met het EJN, Europees Justitiëel Netwerk.

Deze Europese samenwerking versoepelt en vergemakkelijkt de samenwerking tussen de verschillende strafrechtelijke authoriteiten in de respectievelijke EU landen, die hun eigen individuele bevoegdheden blijven behouden in gevolge hun nationale recht.

Hierdoor worden locale kennis en capaciteiten gebundeld - ca. 1.2 miljoen politiële agenten en de mogelijkheid om door middel van het Europese Arrest Warrant - in het andere land verdachten in hechtenis kunnen worden genomen en direct beslag op goederen kan worden gelegd - waardoor een beduidend minder kwestbare positie ontstaat. (bron: website EU).

Binnen het kader van de bestrijding van cybercrime heeft de EU Raad door middel van een raamwerk 2005/222/JHA wet, van kracht sinds 2007, uniformering aangebracht in de nationale wetgevingen om te komen tot een transnationale aanpak van deze specifieke vorm van criminaliteit.

Ook binnen het kader van de opvang, het voorkomen en verminderen van het individuele menselijke leed van mensen die het slachtoffer worden van illegale mensenhandel of onduidelijke emigratie activiteiten en de handel in goedkope arbeidskrachten, voorziet de Europese in een mechanismen ter nadere bescherming en opvang.

Het is onduidelijk hoeveel mensen er binnen Europa werken en leven in vernederende omstandigheden en gebruikt worden als goedkope arbeidskrachten, omdat het markt mechanisme nu eenmaal zo werkt. 

Hoeveel vrouwen er nog steeds (in de 21ste eeuw !) worden geëxploteerd om hun reis- en verblijfskosten terug te verdienen is eveneens een hoogst ongenoegelijke aangelegenheid.

Onder www.diversite.be kan men in België nadere informatie en hulp vragen en in Nederland
door middel van de site www.mensenhandel.nl. is een coördinatie centrum met hulpdesk beschikbaar voor de opsporing, opvang, begeleiding en rechtshulp verlening voor slachtoffers van mensenhandel. Tel. nr. 00 31 33 448 1186.

Daar voorkomen altijd beter is dan achter af verhelpen is het verstandig om vóórdat men zich naar een andere EU - lidstaat verplaatst eerst terdege informeert omtrent het heersende sociaal - economische klimaat; dat wil zeggen óf er voldoende (passend) werk is; óf er aanspraak gemaakt kan worden op uitkeringen of repatriëring.

En óf en in hoeverre de sociale verzekeringsinstanties van de EU-landen samenwerken, ter voorkoming dat men in een criminele subcultuur terecht komt.

© Mevr. mr. drª Marian Aletta Does - 04.04.10


Deze informatie is uitsluitend als algemeen informatief bedoeld. Aan de juridische inhoud ervan kunnen geen enkele rechten worden ontleent. Wij adviseren u immer en altijd een deskundige te raadplegen omtrent uw persoonlijke rechtsituatie, daar elke rechtspositie anders is; en uw situatie wellicht de uitzondering op de rechtsregel vormt. (general and overall disclaimer)

No comments:

Post a Comment