EEN ORDENLIJKE AFWIKKELING VAN FINANCIÉLE INSTELLINGEN
De INTERVENTIE WET ofwel de WET BIJZONDERE MAATREGELENFINANCIËLE ONDERNEMINGEN van 24 mei 2012 wijzigde de Wet op hetFinancieel Toezicht en de Faillissementswet, alsmede enige andere wettenin verband met de introductie van aanvullende bevoegdheden tot interventie bijfinanciële ondernemingen in problemen.Algemeen gesproken: de Interventie wet heeft betrekking op een tijdige enordentelijke AFWIKKELING van FINANCIËLE ondernemingen in problemen.Alsmede de waarborging van de stabiliteit van het financiële stelsel als geheel.Tevens bevat het een regeling met betrekking tot de rechten van wederpartijenna een maatregel. Deze regeling beoogt de effectiviteit van de maatregelen teversterken door de bevoegdheid van wederpartijen om na het treffen van eenvan deze maatregelen bepaalde uit te oefenen rechten TE BEPERKENOmwille van de stabiliteit van het financiële stelsel bevat deze wet 2 bijzonderebevoegdheden voor de minister van Financiën:1. - om in te grijpen in de interne bevoegdheden van een financiële onderneming,en 2. de bevoegdheid indien uit hoofde van het algemeen belang tot onteigeningvan een financiële onderneming over te gaan, wanneer een financiële ondermingin een omstandigheid verkerend die een ernstige en onmiddellijke gevaar dreigtte vormen voor de stabiliteit van het financiële stelsel.De toepassing van deze wet - zoals we allen weten - vond plaast op 31.01.2013om 18h30 inzake de nationalizering van de SNS - REAAL groep. Eveneens isinmiddels bekend dat een 50 partijen zich hebben gewend tot de Raad van Stateom in bestuursrechtelijke zin in beroep te gaan tegen de rechtsgeldigheid van hetonteigeningsbesluit van de Nederlandse Staat.De hoogste bestuursrechter houdt volgende week vrijdag 16/02 een rechtszittingover de nationalisatie van SNS Reaal. Het gaat vooral om gedupeerde beleggersuit binnen- en buitenland.De Raad zal toetsen of minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in redelijkheidtot zijn besluit heeft kunnen komen, Dat wil zeggen: was de minister juridischbevoegd tot de nationalisatie op grond van de redelijke bestuursrechtelijkeinterpretatie van de wet? En heeft hij op de juiste wijze gebruikgemaakt van zijnbevoegdheid? Dijsselbloem beroept zich er op dat de nationalisatie noodzakelijkwas, omdat de bank anders failliet was gegaan. De Minister van Financiën beslootalle aandeelhouders van de SNS Reaal Groep op basis van de interventiewet teonteigenen.De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) gaat namens ruim 1000 gedupeerdeSNS-beleggers een proces aanspannen tegen de nationalisatie van SNS Reaal.Daartoe heeft de VEB vrijdagochtend eveneens een beroepsschrift ingediend bijde Raad van State.Door het nationalizatiebesluit werden de aandelen en achtergestelde obligatiesin SNS onteigend op basis van de in 2008 opgestelde Interventiewet. Beidecategorieën worden niet gecompenseerd. Volgens de VEB zijn de raad vanbestuur en de raad van commissarissen van SNS Reaal de hoofd verantwoorde-lijken in de zaak. Daarnaast moet worden gekeken naar de rol van accountantKPMG en toezichthouder DNB.De VEB de toepassing van de Interventiewet toetsen. Volgens de VEB is''onteigening van particulier eigendom een zo vergaande inbreuk op de rechtenvan de burger dat onafhankelijke rechterlijke toetsing een voorwaarde is voor delegitimiteit ervan."Dat eigenaren van achtergestelde leningen hun geld kwijt zijn, was volgensMinister Dijsselbloem een bewust risico dat zijn name. Zij zouden dat verliesook hebben geleden indien SNS failliet was gegaan.Bestuursrechtelijke beroepschriften tegen het besluit kunnen nog tot en metmaandag as. bij de Raad van State worden ingediend. Volgens de wet moetde Raad vervolgens voor 25.02.2013 uitspraak doen.De overige vorderingen van schuldeisers, wederpratijen ofwel schadeloosstelling en overige aanspraken dienen te worden beoordeeld door deOndernemingskamer het gerechtshof te Amsterdam. Hierbij zou het slechtsvorderingen betreffen die berusten op 5% van het onteigende SNS REAAlkapitaal.Ik zal u geen ingewikkeld juridisch verhaal voorschotelen en evenminpretendeert deze lezing een alomvattend beeld te geven van de huidigeuiterst complexe situatiewaarin SNS - Reaal Groep zich bevindt.In eerste instantie omdat ik daarover geen allesomvattende kennis heb,enin de tweede plaats omdat ik mijn beroepsgeheim niet mag breken, wat ikdan ook niet zal doen. De text van deze speach is te vinden op mijnwebsite wwwlegalitesblogspot.com en kan desgewenst worden toegestuurdper email.Derhalve is de informatie in deze lezing louter gebaseerd op notoire: dwz.algemeen bekende rechtsfeiten; informatie uit kamerstukken, Rijksoverheiden Europese Unie publicaties, en overige officiële publicaties van internationalefinanciële instanties. Alsmede krantenberichten.Deze lezing bestaat uit 4 delen gevolgd door vragen/opmerkingenen wellicht een algemene discussie.1. Voorgeschiedenis van de unificatie van de financiële markten opinternationaal, europees en nationaal niveau.2. Een analyse van de Interventie wet zelf; - alsmede consequentiesvoor de aandeel- en obligatieshouders, en de handel middels de beurs endaarbuiten (OTC over the counter) van derivaten zoals. opties, futures,forwards en swaps.3. De rechtsituaties verbonden aan het park La Cigüeña - dwz.een nederlandse woningbouw corporatie in een spaans onroerend goed/ commerciële exploitatie van het hotel in Spanje.4. Conclusies en op zoek naar oplossingen1. - DE VOORGESCHIEDENISDe meesten onder u zullen zich de Lehman Brothers Bank crashin de V.S. herinneren en de daaruit voortgekomen 'bankcrisis'in 2008.Op 24/25 september 2009 vond de 3e G-20 Conferentie plaats inPittsburg, G-20 staat voor de 20 grootste geïndustrializeerde enopkomende staten,bestaande uit Ministers van Financiën envoorzitters van Centrale Banken. Frankrijk, Italië en Engeland enDuitsland hebben hierin een eigen stem, zoals ook Turkije, metSpanje als gast.Nederland wordt in deze conferenties vertegenwoordigd door deEuropese Unie, dwz. door de Voorzitter van de Europese Raad,Van Rompuy en de Centrale Europese Bank, Mario Draghi.Het Onderwerp was uiteraard 'crisisherstel' en de overgang vaneen tijdperk van irresponsabiliteit naar een era waarin adequaatwordt tegemoet gekomen aan de noden van de globale economiein de 21ste eeuw dmv. policies, reguleringen en hervormingen..Men zal bekend zijn met de Basel Akkoorden Basel II is de naamvan een samenwerkingsakkoord tussen banken. Het betreft hier eeninternationale set van standaarden voor het bepalen van kapitaal- enandere eisen aan banken te stellen, In Nederland zijn de uit dezestandaarden voortvloeiende wettelijke eisen van kracht geworden op1 januari 2008, Basel III in 20110.Basel I werd opgericht naar aanleiding van de grote problemen dieDuitsland had omtrent de hoge schulden waaronder het gebukt ging.BIS stelt zichzelf tot doel om solvabiliteits posities van de CentraleBanken alswel regels op te stellen om de solvabiliteitsposities gezondte houden, dwz. het verminderen van het debiteuren risico, dmv. vanhet stellen van buffers, die diende boven de 8% te liggen.Het nadeel was echter dat dit een statisch systeem was, toegesnedenop een "klassieke" visie op het bankiersbedrijf, dwz. met het inlenen enuitlenen van geld en niet overeenkwam met de werkelijkheid.Vandaar dat Basel II kwam met 3 nieuwe pijlers t.a.v. de kapitaalvereistenter vermindering van feitelijk gelopen risico's, met meer aandacht voor hetonderscheid tussen kredietrisico, marktrisico en operationeel risico, dewerkwijze van de banktoezicht houders en meer transparantie bij de infodoor de banken zelf. Basel III - bevat opnieuw aanpassingen n.a.v. dekredietcrisis van 2008. Deze wijzigingen hebben vooral betrekking ophet beperken van het systeemrisico.Dat is het risico dat problemen bij één bank zouden overslaan naarandere banken en daardoor het financiële systeem omver zou halen,vandaar de term SYSTEEM BANK.Het garantievermogen van een bank of andere financiële instelling -zoals een verzekeraar kan bestaan uit eigen vermogen (op aandelengestort kapitaal en ingehouden winst) en met bepaalde restricties, uitachtergestelde leningen.Dit zijn leningen die, in geval van betalingsproblemen, eerst in tweedeinstantie zullen worden afgelost, nadat de "gewone" schulden(aan rekeninghouders en obligatiehouders) voldaan zijnDoor de dalende prijs van huizen, zowel in Nederland als in Spanje,- wordt het eigen vermogen van de betreffende bank aangetast. En metname in die situaties waar er 100 of 150% financiering werd gegeven.Alsmede in het geval van de - aflossingsvrije hypotheken - (waarbij debanken er vanuit gingen dat de prijs van huizen niet zou dalen) en erdus slechts rente op de uitstaande som diende te worden betaald.Een depositogarantiestelsel - WFT- biedt een bepaalde beschermingvoor de tegoeden van de rekeninghouders als een bank failliet gaat. omte voldoen aan Europese richtlijnen.Het depositogarantiestelsel is niet van toepassing op verzekeraars, dushet beschermt geen "spaartegoeden" in de vorm van kapitaalverzekeringen,lijfrenten,pensioenen, en dergelijke, omdat een situatie als bovengenoemdbij een verzekeraar niet in dezelfde mate kan optreden, aangezien bijverzekeraars meestal sprake is van langlopende wederzijdse verplichtingen.Het is wel van toepassing op te goeden in het kader van banksparen.Dat de combinatie van de kredietcrisis en de strengere kapitaaleisen vanBasel III zou leiden tot fors hogere kapitaalbehoeften van banken bleek inreeds in december 2010:Ook de Europese Commissie kwam met risico beperkende maatregelenvervat in de EMIR 16.98,2012 - European Market Infrastructure Regulationen betreft oa. de handel in derivaten,Financiële derivaten zijn beleggingsinstrumenten die hun waarde ontlenenaan de waarde van een ander goed, zoals aandelen en olie. Het anderegoed wordt in het jargon de onderliggende waarde genoemd. De voornaamstesoorten derivaten zijn opties, futures, swaps en forwards. Men gebruiktfinanciële derivaten om risico's te verkleinen of juist te speculeren.Er zijn drie verschillende basisderivaten te onderscheiden: Futures enForwards; .Optioneel (opties) de bezitter van het derivaat heeft de keuzeom over te gaan tot een koop of een verkoop in de toekomst.Swap;partijenruilen cash flows met elkaar.Het EMIR trad in werking op 16 Augustus 2012, maar de provisies wordenslechts van toepassing na de introductie van opnieuw nadere technischecriteria 12.09.2012.Dat het woord 'emir' in minder formele zin ook gebruikt wordt voor de benamingvan 'leiders' in bepaalde context zal niemand zijn ontgaan.In het najaar van 2012 bracht de EU commissaris een advies uit over destructuur van het Europese bankwezen. Hier werd ingegaan op de wenselijkheid van een scheiding tussen nuts- en zakenbank activiteiten binnen banken.En de verankering van het toezicht op banktoezicht per 01.01.2013 endat resulteerde in het ESM.Het Europees Stabiliteitsmechanisme. Het ESM is een permanentfinancieringsprogramma voor de redding van lidstaten van de EuropeseUnie in moeilijkheden. Het ESM moet volgens de huidige plannen medio2013 de opvolger worden van de tijdelijke Europese Faciliteit voorFinanciële Stabiliteit.De doelstelling is het verschaffen van financiële steun aan lidstatenvan de EU beperkt tot de eurozone, die in financiële moeilijkhedenverkeren, en het hiertoe aantrekken van gelden op de kapitaalmarkten.Tijdens de Europese top van 8-9 december 2011 werd besloten hetEuropees Stabiliteitsmechanisme reeds op 1 juli 2012 in te laten gaan.Op 27 september 2012 trad het verdrag in werking. Het beheersorgaanvan het ESM is de Raad van Bestuur, die wordt samengesteld uit deministers van Financiën van de 'Eurogroep' of andere voor financiënverantwoordelijke leden van de nationale regeringen.De eurogroep (voorheen de Euro-X) is het Colege van Bestuur van deEuropese Unie,waarin de lidstaten van de eurozone hun fiscale- eneconomisch beleid coördineren, met als doel het functioneren van deEconomische en Monetaire Unie zeker te stellen.De huidige voorzitter is de Nederlandse minister van Financiën JeroenDijsselbloem De kredietfaciliteiten van het ESM worden in noodgevallenter beschikking van de lidstaten gesteld.Het ESM krijgt voorrang boven andere schuldeisers. De enige uitzonderingis het IMF. Het IMF krijgt voorrang boven het ESM. Daarnaast kan het ESMook normale staatsobligaties van de lidstaten aankopen. In aanvulling op dekredieten van het ESM dienen in noodsituaties ook particuliere crediteurenbij de herfinanciering betrokken kunnen worden.Om te kunnen bepalen of dit nodig is dient er eerst een analyse van dehoudbaarheid van de schuldpositie plaats te vinden door de EuropeseCommissie en het IMFIndien men tot de conclusie komt dat de schuldenlast van een land nietduurzaam draagbaar is, komt er een herstructureringsplan, waarbij een deelvan de schulden niet wordt terugbetaald. ( Ordelijke afwikkeling).Voor financiële instanties als verzekeraars bestaat het project Solvency II,wat een samenhangend geheel van regels is om te komen tot eenaanscherping van het toezicht op verzekeraars. Door de implementatievan Solvency II zal het toezicht op verzekeraars binnen Europa wordengeharmoniseerd.En dan als laatste kreet attendeer ik u nog op het Europees Stelsel vanCentrale Banken (ESCB) dat bestaat uit de Europese Centrale Bank ende centrale banken van de 27 lidstaten van de Europese Unie.Doordat (nog) niet alle landen de euro hebben ingevoerd, moet eenonderscheid gemaakt worden tussen het Eurosysteem (de EuropeseCentrale Bank en de centrale banken van de landen die de euro alhebben ingevoerd) en de andere centrale banken.Toch moeten de nationale banken van buiten het eurosysteem debeginselen van het monetaire beleid (dat gericht is op prijsstabiliteit)in acht nemen. Ook betekent lidmaatschap van de ESCB dat denationale banken moeten samenwerken met het eurosysteem opmonetair en financieel vlak.3-4 december 2012 kwam de Eurogroep bijeen betreffende hetbankentoezicht op de te vormen Banken Unie, ca. 6000 banken.Deze verdergaande europese integratie begint met het vormen vaneen BankUnie,om via een Begrotings- en Economische Unie teeindigen bij een Politieke Unie.Zoals bekend werd de afgelopen dagen de Europese begroting voorde komende 7 jaar overeengekomen. ..De gedachte, dat een beter bankentoezicht het nemen van te grotefinanciële risico's door diezelfde banken voorkomen kan wordenkomt logisch over. Het plan is van de zgn. Trojka, bestaande uit deEuropese Commissie,het Internationaal Monetaire Fonds en deEuropese Centrale Bank.Het Europees bankentoezicht impliceert dat nationale monetairebevoegdheden moeten worden overgedragen. DNB kan dan niet langerhaar eigen beleid voeren. Zij wordt geacht zich te houden aan hetEuropees beleid. Want naast het Europees toezicht worden er ookandere maatregelen voorbereid, die samenhangen met het strevenvan de EU om de financiële sector beter te laten functioneren.De Banking Union zal worden ingevoerd in Januari 2012, na de algmeneverkiezingen In Duitsland. Betekent dat dat de geruchten van een Europamet 2 snelheden:1.met de euro en 2. met de Guldenmark' voor Duitsland,Nederland, Finland,Oostenrijk, Luxemburg, realiteit wordt ?Als een centrale bank toezicht moet houden, maakt hij deel uit vande parlementaire besluitvorming.Een onafhankelijke centrale bank bestaat dan ook niet, stelt PaulWachtel hoogleraar economie aan NYU Stern. Om proactief te kunnenzijn, moeten centrale banken zich bemoeien met de parlementairebesluitvorming. En dat betekent hoe dan ook: politiek. Een centrale bankdie toezicht houdt en tegelijkertijd onafhankelijk is van de politiek, is naaralle waarschijnlijkheid niet mogelijk stelt Wachtel.De politieke druk via bankenlobby's vormt het grootste gevaar bij hetopzetten van Europees bankentoezicht.volgens Hoogleraar financiëleeconomie Sylvester Eijffinger van de universiteit Tilburg, in een reactieop het donderdag bereikte akkoord over Europees bankentoezicht.De Europese Centrale Bank (ECB) krijgt in ieder geval voor degrotere banken de rol van banktoezichthouder, zo zou donderdagochtend zijn besloten. Het feit dat de ECB een dubbele rol krijgt -zorgen voor monetaire stabiliteit (inflatie) en financiële stabiliteit(toezicht banken) - levert volgens Eijjfinger een potentieel belangenconflict op.Namelijk dat de politiek probeert de ECB te beïnvloeden, omdat ergrote belangen zijn van banken op nationaal niveau, reden waaromeen nationale Centrale bank niet onafhankelijk zou kunnen zijn.Maar een Europese Centrale Bank FMI en de Wereld Bank wel?Verward ? Ziet u de bomen nog door dit bos vantoezichtskaders en toezichtsinstrumenten ?2. - EEN ANALYSE VAN DE INTERVENTIE WET ZELFIn Staatblad nr. 241 staat ''dat het met het oog op een doelmatiteafwikkeling van financiële ondernemingen in problemen, alsmedemet het oog op de stabiliteit van het financiële stelsel wenselijk isom de mogelijkheden tot interventie bij financiële ondernemingenaan te vullen en te versterken en dat het daartoe nodig is de Wetop het Financiëñe Toezicht en de Faillissementswet te wijzigenDeze wet veranderde de wet op het Financiël toezicht door deinvoering oa 'technische voorzieningen', waarbij met name devergunninghouder van een bank vergunning en overdracht daarvanwordt ingevoerd.OVERDRACHT is van toepassing op Banken en verzekeraars metzetel in Nederland en er wordt een rechtspersoon aangewezen diein het algemeen belang overwegende zeggenschap in een financiëleonderneming verkrijgt bij die overdracht.BIJZONDERE MAATREGELEN BETREFFENDE DE STABILITEITVAN HET FINANCIËLE STELSEL.De Minister kan, indien hij van oordeel is dat de stabiliteit van hetfinanciële stelsel ernstig en onmiddellijk in gevaar komt door desituatie waarin een financiële onderneming met zetel in Nederlandzich bevindt, met het oog op de stabiliteit van dat stelsel besluitentot onteigening van vermogensbestand delen van de betrokkenonderneming of onteigening van door of met medewerking van dieonderneming uitgegeven effecten, zo nodig in afwijking van wettelijkevoorschriften of statutaire bepalingen, met uitzondering van de bijof krachtens dit deel gestelde regels.Daarover raadpleegt de Minister raadpleegt de Nederlandsche Bankalvorens een besluit tot onteigening te nemen. Het besluit wordtgenomen in overeenstemming met Onze Minister-President en deMinister van Algemene Zaken.Een besluit tot onteigening vermeldt het tijdstip waarop het in werkingtreedt. De te onteigenen vermogensbestanddelen of effecten gaan overop het tijdstip van inwerkingtreding van dat besluit, ofwel per 31.01.2012In het besluit tot onteigening kan worden bepaald dat de te onteigenenvermogensbestanddelen of effecten worden onteigend ten name vaneen in dat besluit aangewezen privaatrechtelijke rechtspersoon metvolledige rechtsbevoegdheid.De Minister (politicus) regelt de gevolgen van de onteigening (ofwel definanciële gevolgen.)Een krachtens het eerste lid onteigend vermogensbestanddeel of effectgaat ONBEZWAARD over op de Staat der Nederlanden of de krachtenshet 4e lid aangewezen rechtspersoon.Onteigening krachtens het eerste lid van door of met medewerkingvan de betrokken onderneming uitgegeven effecten doet de rechtenop nieuw uit te geven effecten van die klasse vervallen.De Minister stelt, indien hij voornemens is een besluit als bedoeldin artikel 6:1 of 6:2 te nemen, de Autoriteit Financiële Markten vandat voornemen in kennis.Indien de Autoriteit Financiële Markten kennisgeving ontvangt van eenbesluit tot onteigening van effecten die zijn toegelaten tot de handel opeen in Nederland gelegen of functionerende gereglementeerde markt ofeen in Nederland geëxploiteerde multilaterale handelsfaciliteit, verplichtzij doormiddel van een aanwijzing de betrokken marktexploitant of dein artikel4:4b bedoelde beleggingsonderneming om de handel in dieeffecten, alsmede de handel in daaraan gerelateerde financiëleinstrumenten, op te schorten of te onderbreken en de handel inonteigende effecten of in certificaten van onteigende aandelen tot eendoor de Autoriteit Financiële Markten nader te bepalen tijdstip nietmeer te hervatten.Voor de toepassing van het tweede lid worden met effecten die zijntoegelatentot de handel op een in Nederland gelegen of functionerendegereglementeerde markt of een in Nederland geëxploiteerde multilateralehandelsfaciliteit gelijkgesteld effecten ten aanzien waarvan in Nederlandsystematische interne afhandeling plaatsvindt.Een krachtens onmiddellijke voorziening kan mede tot de moedermaatschappij met zetel in Nederland van de betrokken financiëleonderneming gericht zijn en mede strekken tot onteigening vanvermogensbestanddelen van de moedermaatschappij of onteigeningvan door of met medewerking van die maatschappij uitgegeveneffectenSCHADELOOSSTELLING BIJ ONTEIGENING De rechthebbenden tenaanzien van een krachtens deze wet onteigend vermogens-bestanddeel of effect of een ingevolge het zesde lid van dat artikelvervallen recht op nieuw uit te geven effecten heeft recht opschadeloosstelling.De schadeloosstelling vormt een volledige vergoeding voor de schadedie hij rechtstreeks en noodzakelijk door het verlies van zijn vermogens-bestanddeel of effect of vervallen recht lijdt. Deze aansprakelijkheid vande Staat is in wezen de aansprakelijkheid van de de belastingbetaler.Vergoed wordt de werkelijke waarde die het onteigende vermogens-bestanddeel of effect, onderscheidenlijk het vervallen recht, uitsluitendvoor degene aan wie het toekomt, .Indien het onteigende effect een niet volgestort aandeel is,wordt dewerkelijke waarde daarvan vergoed naar rato van het gestorte bedrag.De op een onteigend vermogens bestanddeel of effect rustenderechten van pand of vruchtgebruik en de Minister bekende beslagengaan op het tijdstip van de onteigening over op het recht opschadeloosstelling.Aan een op een onteigend vermogensbestanddeel rustend recht vanhypotheek komt de werking toe van een pandrecht op het rechtop schadeloosstelling.Indien een aandeel wordt onteigend waarvoor met medewerking vande vennootschap een certificaat of een daarmee vergelijkbaar financieelinstrument is uitgegeven, komt in afwijking van het eerste lid het rechtop schadeloosstelling toe aan de houder van dat certificaat of datfinanciële instrument en vervalt het certificaat, onderscheidenlijk hetfinanciële instrument.Bij het bepalen van de werkelijke waarde van een onteigend vermogenbestanddeel of effect of een vervallen recht op nieuw uit te geven effectenwordt uitgegaan van het te verwachten toekomstperspectief van debetrokken financiële onderneming in de situatie dat geen onteigeningzou hebben plaatsgevonden, en de prijs die, gegeven dat toekomstperspectief - op het tijdstip van onteigening - zou zijn tot standgekomenbij een veronderstelde vrije koop in het economische verkeer tussende onteigende als redelijk handelende verkoper en de onteigenaar alsredelijk handelende koper.Indien de betrokken onderneming voorafgaand aan het besluit totonteigening van overheidswege financiële steun heeft ontvangen, wordt dewaarde die deze steun vertegenwoordigt in de in het eerste lid bedoelde prijsverdisconteerd.De schadeloosstelling wordt vastgesteld door de ondernemingskamer vanhet Gerechtshof te Amsterdam. De Minister van Financiën doet uiterlijk zevendagen nadat het besluit tot onteigening onherroepelijk is geworden, eenaanbod tot schadeloosstelling en verzoekt de ondernemingskamer deschadeloosstelling overeenkomstig dat aanbod vast te stellen.Van het aanbod tot schadeloosstelling wordt door Onze Minister mededelingedaan aan degene aan wie het recht op schadeloosstelling toekomt. .Met andere woorden de Wetgever veranderde met de invoering van de Interventiewet de bestaande WFToezicht en het bestaande Faillissemen recht binnen hetkader van de regulering van (BANK)vergunningen, van financiéle ondernemingenen de daaruit voortkomende overdracht van banken en verzekeraars die hunstatutaire zetel hebben in Nederland.Binnen het kader van de reguliering van de stabiliteit van het financiële stelselwordt de toepassing van bijzondere maatregelen mogelijk gemaakt inzake deoverdracht van genoemde Bank en Verzekeringsinstellingen.Deze wet, met uitzondering van de artikelen I, onderdeel IJ, en de onderdelenA en B, treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte vanhet Staatsblad waarin zij wordt geplaatst, werkt terug tot en met 20.01 2012De teruebgwerkende kracht tot en met 20.01.2012, zal te maken hebbenmet de verplichting tot het indienen van de financiële balansen en overigeboekhoudkundige gevens over het jaar 2012, zodat juridisch / boekhoudtechnisch deze wet in de praktijk - boekhoudkundig - terugwerkt tot aan31.12.2011.Resumerende: De Wetgever (politicie binnen Nederland, Europa enandere internationale financiële instanties) verandert de stabiliteitscriteriavan financiële instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen,- waardoor deze nstanties niet meer aan de eisen voldoen, gezien deeconomische crisis en gedaalde waarden van oa. onroerend goed enandere onderpanden in hun eigen vermogen, om daarna, - gehoord deNederlandse Bank - politiek financieel orgaan in Nederland ....... over te gaan tot onteigeningen de ONBEZWAARDE overdracht vanhet eigen vermogen van deze instellingen aan andere financiële
instanties !
Hierbij geeft de Minister van Financiën, aan de Rechterlijke machteen aantal limitatieve financiële criteria, op grond waarvan de Rechtelijkmacht - noodzakelijkerwijs - deze ONBEZWAARDE OVERDRACHT -mag UITSPREKEN in naam van de wet van het Nederlandse Koninkrijk.De Uitvoerende macht, - dwz. de door de politici aangegeven.Bestuurlijke instanties dienen een en ander in de praktijk uit te voeren,ofwel de ORDENLIJKE AFWIKKELING van financiële instanties die inde problemen kwamen door de nieuwe vereisten ingevoerd doorde poltici -liever gezegd de liquidering daarvan.Zodat het ESM en de Europese Centrale bank overzicht verkrijgt in ca.6000 europese banken, door het totaal daarvan aanzienlijk te verminderenbinnen het kader van de Europese Bank Unie.Is dit de wijze waarop Montesquieu de Trias Politicas - de scheidingvan machten had voorzien. De scheiding tussen Wetgevende,Uitvoerende en Rechtelijke macht ?Dan rijst de vraag, waarom - indien het klopt dat de SNS Reaal groei sinds2008 geen winst meer maakte, en financiële overheidssteun ontving - deTOEZICHTHOUDER Nederlandse Bank, niet eerder heeft ingegrepen ?Waarom deze afgelopen 5 jaar de bestuurders van deze SNS Reaalgroep miljoen aan bonussen ontvingen naast hun 5 ton jaar salarissen.Waarom gebeurt dit zelfde verschijnsel binnen verschillende Euro Lidstaten?Duidelijk is wel dat de SNS Reaal poot SNS Property Investmenthier in Spanje, overgenomen in 2006 - reeds een notoire probleem gebied was.3. DE RECHTSITUATIES VERBONDEN AAN HET PARK LA CIGÜEÑADe kernvraag: - Wat gebeurt er met het eigendom in naam van LaResidencia La Cigüeña, UA.
Dat wil zeggen de percelen grond en de gebouwen, op grond van
eventuele zakelijkrechtelijke aanspraken zoals hypotheken ten
gunste van een onderneming die behoort of behoorde tot de SNS
- Reaal Groep. La Cigüeña UA is de permanente vertegenwoordingvan de Nederlandse woningbouw corportatie, met statutaire zetel inNederland.Werden de gebouwen uiteindelijk kadastraal ingeschreven en werd depublieke bestemming daarvan - fines dotacionales - veranderd in eencommerciële vergunning ?Hebben diegenen die een lidmaatschapsrecht kochten en daarna eengebruiks recht verkregen enige aanspraken in rechte en dan wel op wie?
NU ALLES TEN BEHOEVE VAN DE STAAT IS ONTEIGEND, ZIJN
DIE GEBRUIKSRECHTEN WAARDELOOS GEWORDEN OF WORDEN
DEZE RECHTEN EVENEENS DOOR MINISTER DIJSELBLOEM
VERDEELD ?
Is de woningbouw corporatie nog een onderdeel van de SNS Reaalgroep ? Werd de hotelonderneming daarvan afgescheiden, en op
grond daarvan de door de leden van de corporatie (verplicht) bijge-
dragen kosten vergoed ?
In hoeverre zijn de koop en verkoopcontracten die werden opgemaaktrechtsgeldig ? Is nederlands recht of spaans recht van toepassing opde lidmaatschaps rechten / gebruiksrechten ? En waar en op wiedienen deze dan te worden verhaald ?Indien er sprake zou zijn van misleidende verkoopinformatie, danwelanderszins verwijtbaat nalatig handelen door respectievelijke Parkmanagers, welk recht is er dan van toepassing op de respectievelijkeonrechtmatigde daadsvordering ? En de schadeloosstelling daarvoor ?Welk recht is er van toepassing in het geval dat er sprake zou zijngeweest van bedrog en oplichting. Naar mijn professionele meningis dat het Spaanse interne recht.Uw aanspraken, vorderingen en eventuele rechtsprocedures dient u- ter waarborg van uw lidmaatschapsrecht en gebruiksrecht - in teschrijven in het grondkadaster. Ik zou u voorstellen e.e.a. schriftelijkte doen om te voorkomen dat u van het kastje naar de muur wordtgestuurd door de toch al bijzonder nerveuse kadasterbeamten, dieinformeren . - slechts de opdrachten van hun superieuren uit te voeren.Door wie werden deze superieuren benoemd ?Wat zou de betrokkenheid van de Junta de Andalucía ? of de Diputaciónde Huelva ? Zitten de burgemeesters van Isla Cristina en die van Lepe
niet tegelijk ook in de Diputación de Huelva ?
Werd een en ander niet gefinancieerd door EU-subsidies binnen het
kader van FEDER, of ter promotie van urbanizatie projecten en
toerisme?
Wat werd er overeengekomen door de beide gemeentes Lepe en IslaCristina- waar de Mancommunidad van Islantilla - toebehoord, en watzijn de eventuele consequenties daarvan voor het zorg park en hotelbedrijf La Cigüeña ?Waar hebben we het over. In de volksmond worden de termen woningbouwvereniging, woningstichting en woningcorporatie door elkaar gebruikt.Juridisch maakt het wel degelijk uit of er sprake is van een stichting ofvereniging. Zo wordt bij een vereniging het bestuur democratischgekozen door en uit de leden en bij een stichting of een vennootschapis dat niet het geval.Woningbouwverenigingen kunnen ook worden opgericht doorbelangstellenden of belanghebbenden.Volgens de voorwaarden van de Europese Commissie (EC) is staatssteunvoor corporaties onder meer mogelijk voor de bouw en verhuur van woningenmet een maximale huur van €664,66 (prijspeil 2012). Dat is de grens totwaar huurtoeslag mogelijk is. Ten minste 90% van de vrijkomende woningenmet een huur tot deze grens moet worden toegewezen aan huishoudensmet een inkomen onder de €34.085 (prijspeil 2012).Gold dat peil ook tav. woningen in La Cigüeña ? Want de woningbouwcorporatie heeft / had haar zetel in Nederland. Waar is dat geld begebleven?En indien dat het geval was, waarom werden deze dan lidmaatschapsrechtenvoor zulke exorbitante prijzen verkocht ? Volgens een makelaar in Islantillazouden er verkoopprijzen zijn van rond de 3.5 ton plus de betaling van deBTW en meerwaarde belasting nadat de percelen zouden worden opgeleverdaan de corporatie. En wie betaalde de onroerend goed belasting over dezewoningen of werd dit verrekend met de service kosten ?De vraag rijst keer op keer wat er danwel werd verkocht En wat er dan infeite geleverd zou gaan worden. Een recht om gedurende een bepaaldeperiode in een woning te mogen verblijven ? Onder betalen van eenmaandelijkse last aan servicekosten ofwel een vaste quote aan eenVereniging van Huiseigenaren ?Is er dan een Vereniging van .... Huis.... eigenaren of van een
het tot bezit en gebruik ? Als dat zo is, waar zijn dan de service
kosten op gebaseerd ?
Werd er dan ipv. een lidmaatschaprecht in een woningbouw corporatie
alsnog individueel commerciëel eigendom geleverd? Vond er een
een notariële acte tot horizontale eigendomsplitsing plaats ? Werd
dat ingeschreven in het grondboek ? .
Wie zijn dan die 'huiseigenaren' van appartmentsrechten in gebondenmede eigendom indien La Cigüeña een nederlandse woningbouwcorporatie zou zijn op spaans onroerend goed ?Welk recht is er dan van toepassing op de rechten van de leden van dewoninbouwcorporatie ? Of van hen die eigendom kochtten, - al dan nietbezwaard met hypotheken ten gunste van de SNS Reaal groep ?Zijn dat spaanse hypotheken ? Kan haast niet anders, want op spaansonroerend goed, kan slechts een naar spaans recht opgemaaktedan welnaar spaans recht geratificeerde, hypotheek rusten.En wat is de situatie van mensen die de betreffende woningen slechts'bezitten'. Bezit is een slechts onderdeel van eigendom. Als ik op de fiets vanmijn zus rijdt, dan- zit-ik-op-die fiets (heb ik in mijn bezit de fiets) van mijn zus,die mijn eigendom niet is.Dienen deze mensen hun 'bezit' binnen enkele dagen te verlaten ? Worden
die mensen er uitgezet door een spaans uitzettingsbevel van een spaanse
rechtbank ?
Een en ander wordt bepaaldt door de respectievelijke onderlingende rechts-verhoudingen, waarvan ik niet op de hoogte ben.4. CONCLUSIES EN OP ZOEK NAAR OPLOSSINGENNogmaals naar mijn mening dient u uw aanspraken zo snel mogelijk inte schrijven in het onroerend goed kadaster in Lepe. Daarna kunnen wetheoretiseren over andere oplossingen, zoals bv. het creëren van eenbelangen vereniging naar spaans recht, en een vordering op het complexin haar geheel inschrijven.Sommigen komen met een juridische oplossing aandragen, die naar mijnprofessionele mening geen oplossing is.Zoals art. 1 van het Eerste Protocol van het Europees Verdrag voor deRechten van de Mens bepaalt: Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeftrecht op het ongestoord genot van zijn eigendom.Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeenbelang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemenebeginselen van internationaal recht.De voorgaande bepalingen tasten echter op geen enkele wijze het rechraan,dat een Staat heeft om die wetten toe te passen, die hij noodzakelijkoordeelt zoals in de Interventiewet bepaald - om het gebruik van eigendomte reguleren in overeenstemming met het algemeen belang of om debetaling van belastingen of andere heffingen of boeten te verzekeren.Dus die ballon gaat niet op.Anderen komen met de stelling dat Bij het eigendomsrecht is er sprake vanrecht van genot, recht van gebruik en recht van beschikking. Uit dezeterminologie zou kunnen worden afgeleid dat de term eigendomalleen van toepassing is op stoffelijke objecten die voor menselijkebeheersing vatbaar zijn (Goederen en zaken) Van niet-stoffelijke objecten(vermogensrechten) is men geen eigenaar, doch "slechts" rechthebbende.Ook deze ballon, gaat naar mijn mening niet op. Als er een recht valt onderhet scala van rechten dat de eigendomsrechten op een rechtsobject omvatis het wel het 'recht-hebben-op' dat rechtsobject.De toezichthouder (DNB) constateerde in een brief aan het minister vanFinanciën dat DNB alleen bij een bank kan ingrijpen en niet bij demoedermaatschappij.Op basis van de Interventiewet heeft de toezichthouder de mogelijkheid omin te grijpen bij noodlijdende banken of verzekeraars. Maar in het geval vanSNS kon DNB die bevoegdheid niet gebruiken omdat de bank een onderdeelvormt van SNS Reaal.Schadevergoeding Aandeelhouders die zich benadeeld voelen door de ingreep– bijvoorbeeld omdat delen van de bank tegen een te lage prijs zijn overgedragen– dan kunnen ze uitsluitend achteraf proberen bij de Ondernemingskamer van hetGerechtshof een schadevergoeding te bedingen. Als de Ondernemingskamerdie toewijst, moet de Staat - dwz. de belasting betaler - daarvoor opdraaienDe Raad van State adviseert regering en parlement over wetgeving en bestuur enspreekt in hoogste instantie recht in bestuursrechtelijke geschillen.Beroepschriften tegen dit besluit kunnen tot en met maandag 11 februari per postof per fax worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad vanState. Contactgegevens zijn: Postbus 20019 2500 EA Den Haag Fax 070 3651380De zaak met zaaknummer 201301173/1 wordt vrijdag 15 februari om 9.00 uurbehandeld door de staatsraden Drupsteen, Koeman en Verheij. De rechtszitting vindtplaats in het gebouw van de Raad van State aan de Kneuterdijk 22 in Den Haag.Gelet op de in de Wet op het financieel toezicht bepaalde termijn, zal de Raad vanState uiterlijk maandag 25 februari a.s. uitspraak doen.
Deze informatie is uitsluitend als algemeen informatief bedoeld. Aan de juridische inhoud ervan kunnen geen enkele rechten worden ontleent. Wij adviseren u immer en altijd een deskundige te raadplegen omtrent uw persoonlijke rechtssituatie, daar elke rechtspositie anders is; en uw situatie wellicht de uitzondering op de rechtsregel vormt. (general and overall disclaimer)
Bronnen:- Besluit bijzondere prudentiële maatregelen, beleggerscompensatie en depositogarantie Wft.- Staatsblad van het Koninkrijk der Nederalanden 2012 publicatie 241- DNBulletin DNB en de minister van Financiën krijgen meer bevoegdheden bij financiële ondernemingen in problemen14 juni 2012 Toezicht- Leaders' Statement: The Pittsburgh Summit Staatpublicatie Canada
No comments:
Post a Comment